christoph schlingensief


Vol van een man waarvan ik twee weken terug nog nooit gehoord had: de Duitse theatermaker Christoph Schlingensief. Oorzaak: Via Intolleranza, een theaterproduktie in het kader van het Holland Festival.
De doodzieke theatermaker – Schlingensief stierf vorig jaar op 49-jarige leeftijd aan kanker – reist in het stuk naar Afrika en besluit in Burkina Faso om een Operahuis te gaan bouwen. Het stuk steekt de draak met hulp en goede bedoelingen. ‘Ik wil alleen nog maar helpen als ik niets terugkrijg’, schreeuwt Schlingensief in de filmbeelden die het stuk begeleiden uit.

Maar ik zou het stuk geen recht doen als alleen de ‘boodschap’ wordt toejuicht. Niet eerder zag ik een spektakel zo indrukwekkend. Een cast van Duitsers en Burkinezen, muziek, film, een vrouw die niet acteren kan, volkomen op haar plaats, een zwarte Bart de Graaf die het jongetje speelt waarmee iedereen wegloopt. Hilarisch, onthutsend, provocatief. Maakten ze hier maar zulk theater! Pardon, drie weken terug ook al behoorlijk enthousast geweest over het nieuwste stuk van Mighty Society over Trafigura en de giframp in Ivoorkust. Eindelijk trekt de theaterkunst ten strijde tegen de hypocrisie van de hulp, de mystificatie van Afrika, de cliche’s en goede bedoelingen. Eindelijk worden er vragen gesteld.
Er is hoop!

Schlingensief’s stuk Mea Culpa was de opening van het Holland Festival. Helaas gemist. Het Duitse paviljoen op de Biennale in Venetie is aan de kunstenaar gewijd en werd tot de beste inzending uitgeroepen.